Azoren

Azoren, Terceira

Wijnbouw

Terceira

Na een vroeg en snel ontbijt stappen we in de taxi op weg naar het vliegveld. Inchecken, boarden, en eenmaal in de lucht, gaan we al weer bijna direct landen. Korte tijd later staan we op Terceira. Auto ophalen en op zoek naar ons hotel.

Terceira, Portugees voor derde, is zo genoemd omdat het het derde eiland was dat in 1427 werd ontdekt. Het is het meest ontwikkelde van de vijf eilanden, mede dankzij de Amerikaanse luchtmachtbasis in Lajes. Veel grasland met koeien en akkerland met voornamelijk maïs, maar ook wijngaarden die de basis vormen voor prima wijnen.

Hotel Residencial Terezinha is een eenvoudig hotel, gelegen in Praia da Vitória, een minuut of tien bij het vliegveld vandaan. Qua ruimte en ligging ten opzichte van het vorige hotel is het flink wennen. Gelukkig hebben we een kamer op de begane grond met een grasveld voor de deur.

Praia da Vitória

Het strand ligt op ongeveer 500 meter loopafstand van het hotel. Er is een soort boulevard waar men driftig pogingen doet om van Praia da Vitória een eigentijds uitgaansgebied te maken met enkele moderne launchbars. Precies datgene wat wij in ieder geval niet zoeken. Even buiten de stad ligt een Amerikaanse marinebasis met eigen vliegveld. Enkele keren per vliegen grote militaire transportvliegtuigen laag over het stadje en ons hotel.

Nadat we ons een beetje hebben geïnstalleerd, lopen we richting het strand om te lunchen.

Furnas do Enxofre

’s Middags maken we een rit in het noord-oostelijk gebied van Terceira. We rijden naar Furnas do Enxofre. Hier stijgen vulkanisch gassen en dampen op uit de grond, niet in spectaculaire hoeveelheden, maar goed waarneembaar en voldoende interessant. Het pad door het gebied is aan weerszijden met hekwerk afgezet om het kwetsbare gebied te beschermen.

Biscoitos: wijnmuseum

We zetten onze tocht voort en komen uit in Biscoitos, te vertalen is ‘biscuitjes’, genoemd naar het soort lava dat in dit gebied op grote schaal voorkomt. Het is een prima ondergrond voor de wijnbouw. De rijke verdelho-wijn werd vroeger geëxporteerd naar het Russische hof. Biscoitos herbergt een particulier wijnmuseum, gratis te bezoeken, maar iedere bezoeker eindigt in de wijnkelder waar je de plaatselijke wijnen mag proeven, uiteraard met het idee dat je ook wijn koopt. Ze hebben onder andere heerlijke dessertwijn. Het wijnmuseum is ondergebracht in een voormalige wijnboerderij, die al generaties lang wordt gerund door een familie. Oude werktuigen, diverse druivensoorten, oude stenen wijnpersen zijn hier tentoongesteld.

We vervolgen onze rit langs de kust, stoppen her en der voor mooie uitzichten op de rotsige kustformaties en belanden uiteindelijk weer in Praia da Vitória. ’s Avonds zoeken we een restaurantje op aan de boulevard.

De site 'Azoren' is onderdeel van 'Passie voor reizen'.

Op 'Passie voor reizen' vind je ook reissites over bijvoorbeeld
Thailand, Cuba, Madagascar, Oeganda, Gambia, Mexico, Nepal, Rajasthan, Cyprus, Jordanië en Lapland, Athene & Lesbos, La Palma, Malta & Gozo, Sri Lanka, Tibet & China en Peru.

Breng ook eens een bezoek aan managementmodellen of projectmanagement.