Mexico

Contact en informatie

27 mei: dagje Mexico City, door naar Teotihuacan

26 mei: reisdag

Een lange reisdag: vier uur in de ochtend op. We worden netjes naar Schiphol gebracht. Om half negen vertrekken we voor een vlucht van 2,5 uur naar Madrid. Dan anderhalf uur overstaptijd en dan ... 11,5 uur naar de andere kant van de oceaan!

In Mexico is het zeven uur vroeger dan in Nederland. Wanneer we voor ons gevoel om twaalf uur in de nacht landen, is het in Mexico vijf uur in de middag.

Direct geld gewisseld, 1 euro tegen 13,20 pesos.

Met een officiële taxi rijden we naar het hotel, dat we voor de eerste nacht hebben gereserveerd. Officiële taxi, want met de mindere officiele taxi's schijn je makkelijk problemen te kunnen krijgen over de ritprijs, of erger, kans op beroving.

Hotel Fontan is een eenvoudig maar net midrange hotel. Even lekker douchen en dan nog de benen strekken. Overal zijn auto's, we zijn overduidelijk in een grote stad (20 miljoen inwoners!). We vinden een aardig restaurant waar we een hapje eten. Rond negen uur gaan we slapen. Ons lichaam ervaart nu vier uur in de nacht. 24 uur van wakker worden in Strijen, rijden naar Schiphol, vliegen naar Madrid, overstappen en uiteindelijk gaan slapen in Mexico-City!

27 mei: Mexico-City

Half twee midden in de nacht gaf onze biologische klok aan dat het tijd was om op de staan. Gelukkig waren we moe genoeg om uiteindelijk toch weer in slaap te vallen.

's Morgens eerst uitgebreid ontbijten. Daarna op stap naar het historische centrum, centro histórico.

Ieder zichzelf respecterende stad of stadje heeft een zócalo, een centraal plein. Zo ook Mexico City, en dan ook direct een van de grootste ter wereld.

Het plein kent een aantal voorname gebouwen, waaronder het nationale paleis, de kathedraal en de ruines van een grote Aztekentempel.

Het Palacio Nacional is gratis te bezoeken. Het paleis kent een aantal historische muurschilderingen. In de trappenhal is een grote schildering waarin ongeveer de hele geschiedenis van Mexico in is vervat. Verder nog diverse schilderingen met afbeeldingen uit de oude tijd.

In een hoek van het plein ligt de Azteken tempel, Templo Mayor. De huizen die op  de plek van de tempel stonden, zijn in 1978 verwijderd, om de fundamenten van de tempel bloot te leggen.

De Catedral Metropolitana, domineert het beeld van het plein. Een grote kathedraal met twee grote orgels, diverse zijbeuken en vooral veel glitter en glimmers.

Aan het einde van de ochtend keren we terug naar het hotel en rijden we met een taxi naar het autoverhuurbedrijf. Hier blijkt onze reservering niet doorgekomen te zijn. Na een telefoontje met Nederland kunnen we alsnog een auto regelen.

Dan begint het avontuur om Mexico City te verlaten. Met enige moeite helpen de Lonely Planet-kaartjes ons de stad uit. Zelfs midden op de dag staat er file. Er wordt weinig getoeterd, maar ook niet met knipperlichten gewerkt. Je schuift gewoon langzaam een baantje op. Wanneer je denkt de stad te hebben verlaten, rijd je nog een hele tijd door de 'buitenwijken': tegen de heuvels een eindeloos tapijt van in, tegen en op elkaar gebouwde huizen van grijs beton en grijze stenen.

Wanneer we echt kunnen gaan rijden zijn we in een korte tijd op de plaats van bestemming: Teotihuacan.

We nemen onze intrek in hotel Villas Arqueologicas, een gezellig en mooi hotel, met zwembad, op nog geen vijf minuten afstand van de ingang van de historische site.

We hebben nog lekker een paar uur om te zwemmen en te relaxen.

Links

De site 'Mexico' is onderdeel van 'Passie voor reizen'.

Op 'Passie voor reizen' vind je ook reissites over bijvoorbeeld Thailand, Cuba, Madagascar, Oeganda, Gambia, Tibet, China, Nepal, Rajasthan, Cyprus, Jordanië en Lapland.

Breng ook eens een bezoek aan managementmodellen of projectmanagement.